MATTONI: "NAŠE JMÉNO VYJADŘUJE, ODKUD JSME PŘIŠLI A KAM CHCEME JÍT."

Aktualizace: srp 25

Není snad nikdo, kdo by neznal „Mattonku“. Společnost Mattoni 1873 se těší téměř 150leté tradici a v současnosti se na jejím příběhu podílí více než 3,3 tisíce zaměstnanců. My jsme měli to štěstí, že jsme poznali Honzu Strosse, Key account managera společnosti Mattoni 1873. Honza se již po několikáté ujal nelehkého úkolu – vybrat absolutní vítěze Hotelu roku.


Povídali jsme si o náplni Honzovy práce, o jeho sportovním entusiasmu, ale třeba i vratných lahvích Mattoni, které se jako nový projekt společnosti dobře osvědčil.



ROZSTŘEL:

Moře nebo hory?

Moře


Město nebo venkov?

Venkov


Káva nebo čaj?

Káva


Hotel nebo penzion?

Hotel


Pod stan nebo 5hvězdičkový hotel?

5hvězdičkový hotel


Dovolená s cestovkou nebo na vlastní pěst?

Dovolená s cestovkou


Mezinárodní kuchyně nebo místní gastronomie?

Mezinárodní kuchyně


Letadlo nebo auto?

Letadlo


Písek nebo kamínky?

Písek


Společnost nebo samota?

Společnost


Slané nebo sladké?

Slané


Krosna nebo kufr?

Kufr


Po značce nebo divočina?

Po značce


Pes nebo kočka?

Pes


Rohlík nebo chleba?

Rohlík


Bufet nebo michelinská restaurace?

Michelinská. restaurace


Sjezdovky nebo běžky?

Sjezdovky


Tuzemsko nebo zahraničí?

Zahraničí


Jste velký sportovec. Jaký sport je Váš nejoblíbenější?

Můj nejoblíbenější sport je fotbal, hraji ho již od mala, ale to neznamená, že mi jde :D


Jak jsem sám říkal, snažíte se být v životě optimistou. Co Vás tzv. drží nad vodou, když není zrovna “hej”?

Většinou to bývá právě sport, když není ideální rozpoložení nebo mám starosti, tak vždy vyhledávám sportovní aktivitu abych se vybil fyzicky a odpočinula si hlava. Nejraději mám kolektivní míčové sporty.


Působíte ve společnosti Mattoni 1873, a.s. Čemu vděčíte, že Vás životní cesta přivedla zrovna sem?

Jednalo se o velkou náhodu. Měl jsem takové období hledání a kamarád z fotbalu mi řekl, že jeho brácha bude končit na pozici obchodního zástupce a zda to nechci zkusit. Mattoni jsem znal a věděl jsem, že se jedná o stabilní firmu a tedy jistotu, kterou jsem v té době hledal. Reference od končícího zaměstnance mne utvrdily v tom, že Mattoni 1873 musím zkusit a udělal jsem dobře 😊.


Co přesně máte v práci na starost/Jakou pozici přesně zastáváte, co je pro Vás denním chlebem?

V Mattoni 1873 jsem už 5 let a od začátku pracuji v obchodním oddělení, tedy v „salesu“. Denním chlebem je mi především další rozvíjení byznysu a péče o naše zákazníky. A to ať už se jedná o zákazníky ze segmentu Horeca nebo mezinárodní řetězce z moderního trhu, kam jsem nyní přešel.


Co Vás na Vaší práci nejvíce baví a co Vás v práci nejvíce motivuje?

Baví mě různorodost, kterou mi práce nabízí. Baví mě vyjednávání a hlavně mě baví kolektiv, který mám kolem sebe. Mojí největší motivací jsou samozřejmě úspěchy a to i ty nejmenší a zároveň dobrá firemní atmosféra, která přispívá motivaci a spokojenosti 😊.


Portfolio produktů společnosti Mattoni 1873 je více než pozoruhodné a snad všem lidem v této zemi velmi dobře známé. Patří některá z firemních značek mezi Vaše oblíbené?

Samozřejmě mám rád všechny naše výrobky, ale můj nejoblíbenější je Magnesie.


Ještě do loňského roku vystupovala společnost pod názvem Karlovarské minerální vody. Jaký byl důvod ke změně názvu a přijetí nového, Mattoni 1873?

Heinrich Mattoni naši společnost založil v roce 1873, takže jméno odkazuje na náš původ. Firemní slogan, který najdete i v logu, pak zní „Sources and Tastes of Europe“ – tedy prameny a chutě Evropy. Naše jméno tak vyjadřuje to, odkud jsme přišli a kam chceme jít.


Pojďme trochu zabrouzdat do ekologie. Vaše nápoje se ke koncovému zákazníkovi většinou dostanou v plastu, v restauracích pak ve skle. Nedávno jste představili novinku, eco lahev. V čem je lahev unikátní a jak její výroba a následná recyklace (ne)zatíží přírodu?

V Mattoni 1873 se dlouhodobě zaměřujeme na celkovou udržitelnost našeho podnikání. To zahrnuje nejrůznější aktivity, od snižování spotřeby elektřiny, dopravu výrobků po železnici přes snižování plastu použitého na výrobu lahví až po úsilí o zavedení principů cirkulární ekonomiky. Mattoni Eco lahev s 50 % recyklátu je právě naším příspěvkem k cirkularitě. A není sama, na Košík.cz prodáváme Mattoni v lahvi z 80 % z recyklátu.


Internetový prodejce potravin a zboží KOŠÍK.CZ ve spolupráci s Vámi zavedl jako jediný produkt na trhu “vratné cirkulární lahve Mattoni”. Jak se projekt zálohovaných plastových lahví osvědčil? Vidíte již nyní stoupající zájem?

Projekt se rozhodně osvědčil, a to i přes to, že nám do něj zasáhla pandemie. Na Košíku zůstala v prodeji i „klasická“ Mattoni a zákazníci v drtivé většině nakupovali tu zálohovanou, i když byla vlastně „dražší“ o vratnou zálohu. ... Záloha na lahvi je důležitý nástroj pro efektivní sběr cenného materiálu, který použijeme na výrobu nových lahví. Naší ambicí je uzavřít tuto cirkulární smyčku nápojových obalů, kde je naše společnost dlouhodobě vnímána jako lídr nápojového průmyslu.


Přibližte nám, jak vypadá životní cyklus vratné plastové lahve. Použije se opravdu znovu?

Díky vratné záloze se plastová lahev vrátí čistá a v mnohem lepším stavu, než kdyby prošla žlutým kontejnerem. U recyklátora se lahev rozemele na tzv. PET vločky, ze kterých se pomocí tlaku a tepla vytvoří recyklát, který se použije stejně jako tzv. panenský PET (tedy PET vyrobeného z ropy) – vyrobí se z něj tzv. preforma, ze které se vyfoukne nová PET lahve. Lahev je tedy nová, hygienický čistá, ale vyrobená z recyklovaného materiálu.


Řešení pro “dobu plastovou” je to určitě dobré. Neuvažujete zavedení stejného systému i do běžných kamenných obchodů?

Rádi bychom, již z toho důvodu, že nás velmi trápí tzv. littering – tedy volné odhazování obalů v přírodě. Vidíme, že v zemích, kde je zaveden zálohový systém, se podařilo snížit počet odhozených zálohovaných lahví až o 95 %. Bohužel, plošné zavedení záloh nezávisí na nás, ale na našich zákonodárcích – je pro to potřeba změnit legislativu. Doufám, že se toho brzo dočkáme.


Jak jsme částečně zmínili, nápoje z produktové skupiny Mattoni lze zakoupit v běžných obchodech, ale také v restauracích, barech či kavárnách. Která skupina Vám zajišťuje větší odbyt, obchody nebo restaurační zařízení?

Oba segmenty trhu jsou pro nás důležité a všem našim zákazníkům se snažíme poskytnout maximum, ať už se jedná o bar či běžný obchod.


Kam nejraději cestujete?

Nejraději cestuji s přáteli a destinaci vybíráme spíše podle sportovního vyžití, které nabízí. Ale mým snem je jednou vyplout výletní lodí Karibikem.


Jaké jsou Vaše preference, co se týče ubytování? Co musí podle Vás hotel splňovat, aby obstál v konkurenci i u Vás osobně?

Hotel musí mít kvalitní marketing, který osloví. V dnešní době je spousta nabídkových portálů, tedy při zadání destinace na Vás vyskakuje velké množství hotelů o to je kvalitní marketing důležitější, aby se hotel odlišil a nebyl „jeden z mnoha“. Když se jedná o služební cesty, je pro mne důležité zajištění parkování přímo u hotelu a klid v okolí, aby mne v noci nic nerušilo a pokud se jedná o soukromý pobyt, tak uvítám sportovní vyžití, Relax a ze všeho nejvíce ochotný personál, ale to je vlastnost hotelu, která se projeví až při pobytu a rozhoduje, zda se vrátím či ne 😊.