top of page

JIŘÍ PILNÁČEK: “CESTOVÁNÍ JE ASI TO NEJLEPŠÍ, ČÍM SI MŮŽEME ŽIVOT OBOHATIT.”

Aktualizováno: 18. 3. 2020

Jste-li vášnivými turisty a cestovateli, přečtěte si náš rozhovor s Jiřím Pilnáčkem, zakladatelem portálu turistika.cz. U kávy jsme si povídali o jeho práci, chuti motivovat ostatní k cestování a poznávání krás České republiky i celého světa, i o jeho cestovatelských snech a preferencích.



Na rozehřátí jsme si pro Jirku Pilnáčka připravili rozstřel. Úkolem Jirky bylo bez dlouhého přemýšlení vybrat variantu, která je mu bližší. Jste zvědaví?


ROZSTŘEL:

Moře nebo hory?

Hory


Město nebo venkov?

Venkov


Káva nebo čaj?

Čaj


Hotel nebo penzion?

Hotel


Pod stan nebo 5hvězdičkový hotel?

5hvězdičkový hotel


Dovolená s cestovkou nebo na vlastní pěst?

Na vlastní pěst


Mezinárodní kuchyně nebo místní gastronomie?

Místní gastronomie


Letadlo nebo auto?

Letadlo


Písek nebo kamínky?

Kamínky


Společnost nebo samota?

Samota


Slané nebo sladké?

Slané


Krosna nebo kufr

Krosna


Po značce nebo divočina?

Divočina


Pes nebo kočka?

Pes


Rohlík nebo chleba?

Chleba


Bufet nebo michelinská restaurace?

Michelinská restaurace


Sjezdovky nebo běžky?

Obojí


Tuzemsko nebo zahraničí?

Zahraničí



A teď už k samotnému rozhvovoru...


Kdo je Jiří Pilnáček?

Turista, cestovatel.


Představte nám, co je Turistka.cz?

Turistika cz. je platforma, na které motivujeme zkušené turisty a cestovatele, aby sdíleli své zážitky a zkušenosti z cest, protože věříme, že něčí zážitek, něčí zkušenost je nenahraditelná informace, zejména při cestování.


Jedná se tedy o placenou službu? Platíte cestovatelům za to, že věnují svůj čas a sdílí s ostatními tyto informace?

Snažíme se je motivovat k tomu, aby tam psali svoje tipy na výlety, vkládali svoje trasy s GPSkou, psali cestopisy, kde byli, popisovali své dovolené, popisovali zajímavá místa. Ale nechceme zase, aby to dělali pro peníze. Naším cílem není vytvořit duplicitní obsah, okopírovaný třeba z Wikipedie. Dělíme se s turisty o peníze z reklamy, která se zobrazí u jejich publikovaných příspěvků, v praxi to jsou jednotky halířů za unikátní zobrazení jednotlivých příspěvku. Během roku 2019 jsme na odměnách překročili částku 1 000 000 korun.


Za 12 let začalo na web přispívat přes 3000 lidí, prakticky tedy naši platformu využívá přes 3 000 aktivních travel blogerů. V rámci služby “Moje oblíbené” získávají přispěvatelé své pravidelné čtenáře.


Mluvil jste o tom, že přispívají zkušení cestovatelé. Máte nějaký filtr na to, kdo na portálu může přispívat? Kontrolujete to nějak nebo pokud bychom se považovali za zkušené cestovatele a chtěli posdílet své zkušenosti, tak zkrátka můžeme?

Přispívat na Turistika.cz může kdokoliv. Neustále se snažíme web rozvíjet a jednou z funkcí je i rozpoznání použití zkopírovaných textů z jiných webů nebo přidávání duplicitních příspěvků v kategorii turistický cíl. Takže pokud někdo začne popisovat stejná místa, například památky nebo jen kopíruje texty z jiných webů, tak ho odhalíme a příspěvky z veřejné části webu odstraníme. Zda je autor příspěvku zkušený turista nebo cestovatel se pozná snadno v obsahu příspěvků.


Ale vložit to tam můžeme?

Může to tam vložit prakticky kdokoliv. Je to komunitní web, na kterém jsou řádově desítky hodně aktivních uživatelů, kteří kvalitu obsahu hlídají. Jakmile začne někdo vkládat hlouposti nebo nekvalitní příspěvky, tak nás na to upozorní.


Takže takový hlídací pes...vyselektuje se to přirozeně.

Přesně tak… to je princip komunitního webu, sami uživatelé se podílejí na obsahu i jeho kvalitě, my to nijak významně nerecenzujeme. Vážíme si i stručných příspěvků, které mohou někomu pomoci a přinést mu tak lepší zážitek z cesty i výletu.


Cestovatelských webů existuje dnes poměrně hodně. V čem považujete Váš projekt za jedinečný? V čem je to jiné než u konkurence?

Všechny weby i aplikace pro turisty jsou založené na “encyklopedickém obsahu”, výjimečně originálním, ale většinou zkopírovaném textu nebo lehce poupraveném popisu nějaké památky nebo turistického cíle. My se lišíme od všech ostatních tím, že budujeme databázi zážitků a zkušeností. Věříme, že vše co potřebujeme vědět, pro opravdu skvělý zážitek z cesty, či výletu již patrně někdo ví, či sám přímo prožil a že právě tato zkušenost je pro ostatní nenahraditelná. Naší strategií proto je vytvořit infrastrukturu, technologii a nadšení usnadňující sdílet své zážitky, lehce vyhledat odpověď na mou otázku a najít inspiraci pro cestu, výlet či řešení situace. Společně s turisty jsme vytvořili unikátní databázi téměř 10 000 výletů, 7 000 tras a 60 000 turistických cílů. Když se podíváte na Turistika.cz, najdete tam přes 500 rybníků nebo třeba 650 rozhleden.


Památky přibývají na Vašem webu tak, že je tam přidá nějaký turista nebo z Vaší invence, že je tam přidáte a lidé je následně hodnotí a dělí se o své zážitky z těchto míst?

Rádi cestujeme, a proto projekt Turistika.cz děláme, takže i já jsem jedním z přispěvatelů. Stane se třeba, že se změní majitel nebo provozovatel nějaké památky a chce změnit nebo aktualizovat informace. Tak je samozřejmě rádi ve vybraných příspěvcích upravíme.



Mluvil jste o Česku, ale expandujete i do zahraničí? Třeba Slovensko?

Na Turistika.cz je přibližně 95 tisíc příspěvků, 40 tis z nich je ze zahraničí. Nedávno jsme realizovali kampaň pro jeden rakouský region a velmi je překvapil náš obsah s více než 2 000 příspěvky. Mnoho aktivních přispěvatelů je v důchodovém věku, ale létají do různých částí světa a píší skvělé cestopisy. Když se budete chystat třeba do Ameriky nebo do Vietnamu, najdete desítky cestopisů od lidí, kteří tam byli. Můžete jim snadno napsat, zeptat se na cokoliv, oni vám velice rádi poradí.


Monitorujete návštěvnost webu?

Monitorujeme. Máme velmi podrobné statistiky o webu, chování uživatelů i naší cílové skupině. Prakticky sdružujeme největší komunitu turistů a cestovatelů, aktuálně máme 60 tisíc registrovaných turistů a cestovatelů. Víme, že 4,5 tisíc z nich jsou lyžaři, téměř 10 tisíc miluje památky a 700 se řadí mezi horolezce. Stejně jako návštěvnost a marketingové aktivity měříme i reklamní kampaně a služby pro naše partnery.


Naše cílovka jsou primárně hotely, všimli jsme si, že máte na webu i sekci pro hotely. Co těm hotelům nabízíte? Co je pro ně ta výhoda, proč s vámi spolupracovat, čím je motivujete?

Hotelům nabízíme možnost regionální reklamy, respektive regionálního zacílení do obsahu stránek z regionu, kde působí. To znamená, že pokud máte hotel, penzion, ubytovací služby v Peci pod Sněžkou přímo, tak vám můžeme zacílit reklamu s nabídkou služeb, last minute pobytem apod. do obsahu stránek z Pece pod Sněžkou nebo z Krkonoš. Vaše reklama se tak zobrazí v případě Pece u téměř 200 příspěvků a 500 nabídek ubytování. Prakticky Turistika.cz navštíví více než 3 mil. unikátních uživatelů ročně, kteří hledají inspiraci pro aktivní trávení volného času. Můžeme tak oslovit většinu aktivní Čechů, ale i cíleně jen ty, kteří se chystají navštívit vaše město.


A vidíte stoupající zájem hotelů o tuto propagace?

Přímo od hotelů bohužel ani tolik ne. Ty menší moc reklamu nebo zviditelnění neřeší, ty aktivní většinou řeší tyto služby přes lokální agentury, které běžně jen nakoupí hromadně reklamní prostor, případně SEO a v lepším případě nastaví re-marketingové kampaně. Naši zákazníci jsou především národní centrály cestovního ruchu, švýcarská, německá, rakouská, slovenská. Česká bohužel ne. Dále pak české destinační agentury a města a regiony z okolních zemí. Deset let jsme nedílnou součástí komunikace German National Tourism Board, několik let i Španělské turistické centrály a regionu Garda - Trentino.


V roce 2014 jste spustili unikátní službu videotrasy. Řekl byste nám o tom víc, jak to vzniklo?

Jasně. Snažíme se být inovátory a používat moderní technologie. Chceme pomoci turistům a umožnit jim tak lepší zážitek z cesty a výletu. To princip naší vize. Nejatraktivnější kategorií příspěvků jsou trasy. Uživatelé mají přímo vytyčenou trasu, kudy se jde, jak trasa vypadá a jaká místa tam můžou navštívit. Málokdo však dokáže odhadnout náročnost jen z výškového profilu trasy. Klíčovou informací je pak i terén trasy, zejména při cyklovýletu s dětmi. Vytvořili jsme tak projekt videotrasy, kde jsme v naší webové aplikaci propojili video, výškový profil trasy, mapu a zajímavá místa na trase.


Celou trasu jsme projeli a natočili. Data pak propojili v naší aplikaci, přidali zajímavá místa na trase a videotrasa byla na světě. Kliknutím na úsek trasy na mapě se vám zobrazí video z průjezdu této části, výškový profil tohoto místa. Můžete se tak podívat na jakákoliv místa tras, ze kterých byste mohli mít obavy.


Zároveň jsme to vytvářeli jako nástroj pro destinační management, který propaguje nejen destinaci, ale i její služby a pomáhá podnikatelům v cestovním ruchu. Ve spolupráci s městy a kraji jsme natočili české páteřní cyklostezky - Labskou až do Drážďan, Vltavskou z Kvildy až na Orlík, EuroVelo 13, cyklostezky Bečva, Lužnice, Otava, atd..


Postupně o to začali mít zájem i klienti ze zahraničí a vznikl tak mezinárodní projekt Livetouring.com. Máme za sebou realizaci více než 400 videotras ve 20 zemích na 4 kontinentech. Za projekt videotrasy jsme obdrželi i prestižní ocenění Inovátoři roku.


Zaměřujete se tedy na cyklotrasy, máte tam i trasy pro pěší?

Videotrasy byly zaměřené na začátku na cyklotrasy. Následně jsme přidali i naučné stezky, golfová hřiště, ski areály a trasy na běžky. Ve spolupráci s jižními Čechy jsme realizovali videotrasu celé Šumavské magistrály o délce přes 100 km a krásné trasy na běžky máme zpracované i v Krkonoších. Nádherná krajina a počasí vás na ty běžky opravdu naláká …. jen škoda té letošní zimy.


Chystáte do budoucna i další inovace pro turisty?

Samozřejmě, sledujeme trendy a nové technologie, zejména pro cestovní ruch. Hledali jsme způsob, jak povýšit technologii videotras někam dál. Shodou okolností otevřel kamarád hernu s virtuální realitou. Ta nás zaujala hlavně z pohledu natáčení pohyblivých videí právě pro trasy. V rámci press tripu jsme tuto službu nabídli regionu Stubaital a vyrazili jsme na hory točit první skiareál, hotel a služby v okolí.


Prvním zákazníkem z Česka byla jihočeská muzea. Následně jsme natočili pro desítky partnerů už přes 150 360° videí. Přidanou hodnotou je i propagace VR 360° videa, které natáčíme. Publikujeme je sociálních sítích a VR službách Turistika.cz, kde máme desítky tisíc fanoušků a sledujících. Vybraná zveřejněná videa už překročila 100 000 zhlédnutí.


Víte, které 360° video je nejsledovanější?

Při návratu z konference v Luhačovicích jsem na doporučení natočil Filmový uzel Zlín, jedinečné filmové, kulturní, vzdělávací a produkční centrum v areálu zlínských ateliérů. Můžete si zde sami vyrobit animovaný film. Během pár měsíců mělo video ve službě Samsung VR přes deset tisíc zhlédnutí z Jižní Koreji. Nedávno mi říkal provozovatel na veletrhu, že filmová studia navštívily desítky zájezdů z této země.


Nicméně zajímavé ve VR jsou právě hotely. Když jsme točili pro destinační marketing různé aktivity a místa v Dubaji, udělali jsme i VR video hotelu, kde jsme byli ubytovaní. Video má na YouTube už okolo 10 tisíc zhlédnutí. Přes odkaz na Booking.com, který je v popisku videa, se do hotelu prodalo asi 12 pobytů.


Proč to není tolik u nás? Proč toho více nevyužívají čeští klienti, české hotely? Je to finanční náročností nebo je to naším zpátečnickým nastavením?

Města a regiony mají prostě nastavené svoje excelové tabulky pro marketingový koncept, letáky, brožurky apod. a pro nové služby tam není místo, čili ani rozpočet. Zkušenost s marketingovými službami pro hotely jsem už zmiňoval. V roce 2018 v Berlíně na veletrhu ITB (největší travel veletrh v Evropě) měli prezentaci pomocí 360° fotografií téměř všichni, české zastoupení bohužel nikoliv. Nicméně právě v Berlíně jsme získali první zakázky, protože v té době točil málokdo pohybová videa. Ta jsou zábavná a atraktivní, ale ne každý se zvládne dívat. Občas si musíte sednout a něčeho se chytnout, aby to s vámi neseklo. Sjezd singltreku ve Vídeňských Alpách posadil na židli i mě :-).


Zároveň je fajn, že člověk vidí místa nebo aktivity, kam se nemůže jet podívat nebo ten zážitek zažít…není to tak, že si prohlédne video a už tam nepojede?

Často jsme se setkávali s tímto názorem i u videotras, kdy skeptici říkali “ty lidi si to prohlédnou na internetu a potom tam už nepojedou”. Na internetu si to prohlédnou i ti, co tam nepojedou a ani by tam nikdy nejeli. Těm, co chtějí místo nebo službu navštívit, to pomůže v rozhodnutí, řekl bych, že mnohem lépe, než fotky nebo běžná videa. Když chce člověk vyrazit třeba pár dní na kole a zajímá ho například bezpečnost, aby nejel po frekventované silnici nebo nenarazil na špatný terén v lese při výletu s dětmi, tak se prostě podívá na videotrasu a rozhodne se. Zkrátka těm co tam chtějí jet, těm to pomůže… Ti co by tam nejeli, se aspoň mohou podívat. Když se chcete jet podívat třeba na Floridu, tak si po zhlédnutí 360° videa se zajímavými místy řeknete “to je nádhera, tam nepojedu, už jsem to viděla” nebo “to je paráda, už abych tam byla”?


Zní to všechno hodně náročně, kolik vás na tom pracuje?

Dělá nás to jen pár… Důležité je udělat kvalitní, dobrou technologii a pak už stačí jenom někdo, kdo to natáčí a má zkušenosti a podrobnější scénář. My rádi cestujeme, takže v klidu vezmeme děti a jedem.



Věnujete se kromě VR brýlí v současné době ještě jiným projektům?

Máme další weby, Akce.cz a Spoluhráči.cz.


Spoluhráči?

Spoluhráči.cz je online klubovna a web zdarma pro sportovní klub. Projekt je dílem mého společníka Petra Tomka. Sami ho od začátku aktivně využíváme pro komunikaci v našem sportovním klubu Judo Sokol Hradec Králové. Prakticky bez aktivní propagace začalo tuto službu používat téměř 5 000 klubů. Často se na schůzkách s klienty setkám s tím, že právě Spoluhraci.cz používají.


Jaké byly začátky Turistiky, kdy jste ji zakládali?

V roce 2007 přišla možnost koupit doménu Turistika.cz. Vytvořili jsme si naši vizi, strategii a začalo se programovat. To bylo v roce 2008. V roce 2009 jsme spustili to odměňování turistů. Ze začátku jsme první registrované odměňovali vybarterovaným zbožím od partnerů turistiky. Tím prvním byl e-shop s vínem, takže kvalitní moravská vína motivovala naše první přispěvatele.


Původní záměr bylo tedy zprostředkování zážitků, liší se ta současná podoba od původní vize?

Vůbec. Od začátku máme stejnou vizi. Společníci mě hlídají, abych od té vize neodbočil :-). Stále platí, že: “Věříme, že vše co potřebujeme vědět, pro opravdu skvělý zážitek z cesty, či výletu již patrně někdo ví, či sám přímo prožil a že právě tato zkušenost je pro ostatní nenahraditelná. Naší strategií proto, je vytvořit infrastrukturu, technologii a nadšení usnadňující sdílet své zážitky, lehce vyhledat odpověď na mou otázku a najít inspiraci pro cestu, výlet či řešení situace.”. Postupně doplňujeme další služby a obchodní modely, např. možnost si rovnou online koupit vstupenku do muzea popsaného ve výletu. Ale prodej ubytování, pobytů, zájezdů, letenek je doplňkový obsah.


Takže je to hlavně o té inspiraci..?

Je to komunitní web pro turisty. Registrovaní tam používají praktické služby jako je Deník turisty nebo Moje oblíbené. Mají zde možnost zpráv mezi sebou, různá upozornění na nové příspěvky dle zájmu apod. Přispěvatelé mají ve svém blogu velmi podrobné statistiky ke svým příspěvkům a další funkce.


Držíte se tedy stejné vize od začátku fungování. Máte nějaké plány, co chcete v krátké nebo dlouhé době rozšířit, kam se chcete dostat, ať už jsou to čísla, území, služby?

Úkolů pro vylepšení máme spousty, připravujeme i nové služby pro turisty. Výhledově nás čeká i expanze do okolních zemí, jazykové mutace a tak … Práce hodně!


Pojďme to vzít v závěru trošku osobněji. Vztah k cestování máte zřejmě pozitivní, je to tak?

Pozitivní, proto dělám Turistiku.


Jaká byla Vaše cesta k Turistice.cz? Co bylo před tím? Dělal jste například povolání, které s tím souviselo?

Turista..:-)


Nevím tyjo, vždycky jsem chtěl být ředitel, už od školky jsem to měl v sobě nějak zafixovaný společně s obchodním myšlením :-). Počítače mě ale nijak nezaujaly, aktivně jsem se věnoval Judu. Když jsem byl na gymplu, můj kamarád založil regionální web pro autobazary. Často mi o tom tak působivě vyprávěl, že mě to přimělo koupit počítač a učit se dělat po nocích webové stránky. Vytvořil jsem web restauracehk.cz a tím to začalo. Kamarád Ondra Tomek, v té době založil Centrum.cz a domluvil mi pracovní pohovor. Tím jsem úspěšně prošel a někdy od roku 2001 jsem tam začal jako project manager dělat realitní server reality.centrum.cz, později realitymix.cz. V roce 2001 nás bylo ve firmě pár desítek. Když jsem v roce 2004 nebo 2005 odcházel, bylo nás asi 500. Hrozně moc jsem se tam naučil, poznal skvělé lidi a stále jsem s mnoha z nich v kontaktu. Internetový svět je malý ;).


Kam nejraději cestujete?

Kamkoliv.


Nemáte preference? Už jste toho hodně viděl, máte ještě nějaké cestovatelské sny?

No určitě, musím počkat, až vyrostou děti a musím je vzít do Asie, do Jižní Ameriky. Zatím jsou na divočejší dobrodružství malé. Jezdíme kamkoliv se dá, důležité jsou aktivity a zajímavosti v daném místě. Na zájezdy do hotelových resortů moc nejsme.


Průpravu od Vás mají dobrou…

Jo to jo, Jířa se mnou jezdí od 3 let, to se už sám naučil nastartovat loď a když ho viděli majitelé ostatních lodí, jak přijíždí do mariny, vypadali dost vyjančeně ;) …Cestování je asi to nejlepší, čím si můžete ten život obohatit.


Čím se řídíte, když si vybíráte hotel?

Tak hlavně aby to mělo ideálně wellness a michelinskou restauraci…:-)))

Ne, tak samozřejmě to může být klidně rodinný penzion, musí tam být čisto, musí dobře vařit a sauna nebo vířivka jsou fajn. Jak jsem říkal, já cestuji z 80% pracovně., takže kvalita hotelů je většinou výborná.


Na co jste vážně hrdý? Co se vám povedlo? A na čem naopak je třeba zapracovat do dalších let?

Nejvíc hrdý jsem na svého syna, malýho George, a že Turistika.cz pomáhá turistům, použije ji přes 3 miliony Čechů každý rok.



Kdybyste měl na Turistice nebo na jakémkoliv projektu vypíchnout, na čem ještě chcete zapracovat, co váš ještě motivuje zlepšovat?

Určitě, komunitní funkce a služby pro registrované uživatele, zejména nástroj pro lepší plánování cest a výletů.


Máte asi zpětnou vazbu i od nich?

Máme, máme, pravidelnou, intenzivní. Za každou zpětnou vazbu, upozornění nebo výjimečně stížnost jsme rádi.


Děkujeme za příjemný rozhovor a doufáme, že inspiraci pro své cesty najdete nejen na našem blogu, ale právě třeba na webu Turistika.cz.

bottom of page